top of page
3-11-24  (15 of 115).jpg

Regelbog

Dette er reglerne til Lygeas Fortællinger. Du behøver ikke at kunne alle reglerne for at kunne spille med i spillet, og vi hjælper dig også gerne med at lære de vigtigste regler inden spilstart. 

Karakterskabelse

Før du skal i gang med at spille rollespil, skal du lave en karakter. Før du går i gang med at lave den mere regel-tekniske del af din karakter, er det smart at finde på en idé til hvad, du gerne vil have din karakter skal være. Skal det være en gammel kriger, en ung troldmand eller en elvisk præst?
Når du har din idé til en karakter, kan du begynde at udfylde dit karakterskema. Du kan enten selv printe det eller få et udleveret i Regler og Roller, hvor du også kan få yderligere hjælp til at lave den. 

3-3-24 (4 of 112).jpg
karakter skema side 1.jpg

Dette er den første side af dit karakterskema. Her kan du give dine personlige informationer, så skemaet kan blive leveret til dig, hvis du skulle miste det. Du kan også skrive noget info om din karakter, såsom navn, alder og race. Du kan se mere om racer på side 13. Du kan også skrive en baggrundshistorie til din karakter. Her kan du fortælle om, hvad din karakter lavede før de kom til landet, og hvorfor de opfører sig, som de gør og har de evner, de har. 

Herudover er der også en beskrivelse af alle nøgleordene. Dem skal du sørge for at lære udenad. Se mere om nøgleord på side 12. 

Nu kan du begynde at give din karakter nogle evner. Du starter med 5 EP, som du kan bruge til at købe evner for, som det er forklaret på side 18. På første side findes raceevnerne. Dette er evner, som er unikke for hver race. Den første raceevne, eller Start-evnen, er gratis, så den koster ingen EP. For at finde dine raceevner skal du kigge under den race, du har valgt på side 12-17.

På den anden side kan du se alle Allemands-evnerne og Klasse-evnerne. Det er også her du skal sætte dine EP for at købe dem. Husk at du kun kan have 5 klasseniveauer i alt og husk at skrive ned, hvilken klasse du køber niveauet fra, når du køber evnen. For at se mere om Allemands-evnerne kig på side 18. For at se mere om Klasse-evnerne se på side 21.

skema s2.jpg

Kampregler

En kamp starter når det første våben bliver trukket* eller når den første skade bliver givet. Når du er en del af en kamp, må du bruge evner og formularer, der kun kan bruges i kamp, evner som kun kan bruges en gang pr. kamp og lignende. 

En kamp vil oftest involvere, at nogen bliver ramt af våben. Bliver du ramt af et våben, tager du én i skade, medmindre andet bliver råbt, når du bliver ramt. Når du har taget alle dine KP og BKP i skade, skal du falde om skrigende. Du er ikke død endnu, men er blevet hårdt såret, og det skal kunne ses. Du er nu ved at “bløde ud”. Se side 7 for regler om at bløde ud.

Er du midt i en stor kamp, midt i mudder eller lignende, bør du tage en hånd på hovedet og gå ud til siden og falde om der.

3-3-24 (30 of 112).jpg

KP og BKP

KP betyder KropsPoint, og er mængden af gange, du kan blive ramt, før du bliver slået ned og begynder at bløde ud. Alle spillere starter med 3 KP, men evner, GYF’er og ritualer kan øge den mængde. KP kan helbredes med evner, magier, eliksirer og GYF´er.

BKP betyder Bonus KropsPoint, og er liv du kun har midlertidligt. Når først de er mistet eller i slutningen af spilgangen forsvinder de, og kan ikke helbredes. BKP er den slags liv, du oftest vil se givet af evner, magier, GYF’er og ritualer.

3-3-24 (44 of 112).jpg

Rustning

Rustning ser ikke kun godt ud, men er også praktisk! Hvis du har evnen Rustningsbrug, kan du få ekstra KP baseret på hvilken slags rustning, du har på. Der er tre slags rustninger, som du kan se i listen herunder:

Let Rustning - +1 KP - Slagkofte

Mellem Rustning - +2 KP - Læder

Tung Rustning - +3 KP - Plade eller brynje

At bløde ud

Når du er på 0 KP, er du ikke død endnu. Du er nu ved at “bløde ud”. Det betyder, at du skal ligge på jorden og kun må kravle eller krybe rundt. Du kan ikke bruge evner, våben eller magiske genstande. Du kan dog stadig snakke eller råbe om hjælp. Mens du er igang med at bløde ud, kan du blive helbredt for at komme op at stå igen.  Er du ikke blevet helbredt indenfor 5 minutter, eller hvis du bliver slået, mens du er igang med at bløde ud, dør du.

Død

Når du er død, betyder det at du har blødt ud, nogen har henrettet dig eller skaffet sig af med dig på anden mystisk vis. Når du er død, skal du tage en hånd på hovedet og tage hen til Dødens Lund for at tale med Døden. Døden er en NPC, der bliver introduceret i starten af hvert spil. De kan næsten altid findes ved Dødens Lund. Hvis Døden ikke er der, skal du vente på at de vender tilbage.

Når du taler med Døden, vil de bringe dig tilbage til de levendes verden, men måske vil de give dig en opgave, som du skal udføre i bytte for det.

3-11-24  (6 of 115).jpg
3-11-24  (108 of 115).jpg
image.png

Våben

I rollespil vil du kunne finde hundredevis af forskellige rollespilsvåben, men mange af dem kan kategoriseres ud fra deres længde. Længden af et våben bestemmer hvor mange hænder, det kræver for at bruge dem. Du har kun to hænder, så du kan maksimalt holde to (2) hænders værd af våben på én gang og kun ét våben i hver hånd. Det samme gælder for gokler, skjolde og kastevåben. 

Mellem hvert slag skal du tage dit våben mindst en halv meter væk fra din modstander, før du slår igen. Det svarer cirka til en halv armslængde. Det gælder lige meget, hvor stort dit våben er. 

Størrelsen af våbnet er ikke et fast tal, men er i stedet målt i forhold til din højde. Du kan aflæse de forskellige våbens håndkrav i tabellen

Kastevåben

Kastevåben må ikke have en kerne, (det vil sige pinden i midten af våbnet). Kastevåben skal være lavet helt af skum. Kastevåben må ikke være større end fra din hånd til din albue.

1 ½-håndsvåben

1 ½ -håndsvåben må bruges med enten en eller to hænder. De tæller dog uanset hvad, som 1 ½ hænder når du kigger på hvormange våben eller genstande du må holde. Du må altså ikke bruge et 1 ½-håndsvåben sammen med 1-håndsvåben, selvom du holder 1 ½-håndsvåbnet i en hånd.

2-håndsvåben

2-håndsvåben, som ikke er stave eller spyd, giver ekstra skade. Det vil sige at f.eks. 2-håndsøkser, 2-håndssværd og 2-håndskøller giver 2 i skade.

Gokler

Er goklen større end fra hånden til albuen, skal du bruge den mængde hænder, som er krævet af et våben af den størrelse. Det vil sige at en tryllestav, der går fra jorden til over din hage, kræver to hænder at bruge.

3-11-24  (112 of 115).jpg

Dueller

I rollespil er der mange måder at løse konflikter på, dog ender det ofte ud i en kamp. Kampen behøver ikke at være til døden. Der er findes to former for ikke-dødelige dueller: Træsværd og Nævekamp.


Træsværd-dueller fungerer som en normal kamp, men reglerne er aftalt på forhånd som fx: “3 KP, ingen magi og kun 1-hånds våben.”

For at starte duelen skal begge parter blive enige om reglerne og sige “Træsværd”.


Nævekamp-dueller er meget anderledes end en normal kamp, da de foregår uden våben. En nævekamp har ikke nogle regler, og de består af rent rollespil. For at starte en nævekamp, kan du gå over til en person og spørge dem, om de har lyst til en nævekamp. Derefter kan man lade som om man slås (uden at ramme hinanden i virkeligheden). Vinderen kan enten blive bestemt på forhånd eller valgt under selve slåskampen.

3-11-24  (1 of 115).jpg

GY F 'er

En GYF er en genstand der Giver Yderlige Fordele til en spiller. Der er altså en genstand, der gør en eller flere spillere stærkere eller giver dem adgang til nye evner, uden at de skal betale EP for det.

Alle GYF’er har et lilla bånd på eller om sig og et GYF-kort, som der enten hænger fast i GYF’en eller bliver holdt af den, der har GYF’en. Når en anden spiller får fat på GYF’en, f.eks. ved at stjæle eller købe den af den tidligere ejer, skal det medfølgende GYF-kort gives sammen med GYF’en.

 

Der eksisterer to former for GYF’er: forbrugelige og permanente GYF’er. Forbrugelige GYF’er er f.eks. alkymiske eliksirer. Denne type genstande har normalt et maksimalt antal gange, du kan bruge dem, før de stopper med at være magiske. Antallet af gange, de kan blive brugt, står altid tydeligt på GYF-kortet.

3-12-23 (28 of 122).jpg

Penge

Til rollespil er penge den primære valuta til at handle med. Der findes tre slags mønter med forskellig værdi. Den, du kommer til at se mest, er kobber. Herefter kommer sølv og endeligt guld.

Mønterne har et værdiforhold på 5:1. Det betyder, at en sølvmønt er lige så meget værd som fem kobbermønter, og en guldmønt er lige så meget værd som fem sølvmønter.

Søgeregler

Til rollespil er en af de mange måder at tjene penge på at plyndre dine fjender, efter du har overvundet dem i kamp. Når du ser en død person, kan du gå op til dem og sige “gennemsøg person” hvorefter du tæller højlydt til 30 sekunder, mens du lader som om, du undersøger deres lommer og tasker. Når de 30 sekunder er gået, skal den døde person give dig enten 1 af deres GYF’er, alle deres ressourcer (tokens) eller en håndfuld af deres penge. De skal IKKE udlevere deres personlige ejendele. Efter en person er blevet gennemsøgt, kan de ikke gennemsøges igen indtil næste gang, de dør.

Drukregler

Når du drikker alkohol, kan du normalt drikke et maksimalt antal genstande svarende til dit maksimale KP, før du bliver fuld og op til dobbelt dit KP, før du bliver bevidstløs i fem minutter. Nogle evner såsom Giftimmunitet kan ændre mængden af genstande, du kan klare, før du bliver fuld eller bevidstløs.

Terræn

Nogle gange kan du finde områder i spilleområdet markeret med en snor, der har et lamineret skilt hængende. Dette er et terræn. Terræn er områder, der har specielle regler, der ændrer spillet. Det kunne f.eks. være et terran, som er overgroet med planter, som forhindrer dig i at bevæge dig ordenligt igennem det, og derfor giver dig nøgleordet langsom.

3-11-24  (26 of 115).jpg
Bifrost logo.png

©2023 by Fantasiens orden. Skabt med Wix.com

bottom of page