top of page

Evner og EP

Evner i rollespil er det der bestemmer hvad din karakter er specielt god til, det kan være alt fra at være en mester i sværd kamp, brygge mystiske eliksisrer eller kaste med ild kugler. 

Der eksisterer 3 slags evner: Allemand- sevner, Raceevner og  klasseevner.

Hvad de alle har til fælles er at de koster EP. EP betyder Evne Point og er representeret med små klistermærker som du putter på dit skema. Du kan finde priserne på evnerne i resten af kapitelet eller markeret med tomme EP-felter på dit karakter skema. 

 

Når du køber evner, hvis evnens navn er efterfulgt af et tal betyder det at den har mere end et niveau og du skal købe dem i kronoligisk rækkefølge: 1, 2, 3 osv.

3-11-24  (19 of 115).jpg

Lommetyveri 2 EP 

Du rør en person der ikke kan se dig på deres skulder og siger "Lommetyveri", du 

skal nu vælge mellem pung eller lomme. Personen skal så vise dig alt de har i den valgte beholder og du må tage det der passer i din hånd. (Kan ikke bruges i kamp)

 

Skjulte lommer 2 EP 

Andre kan ikke bruge lommetyveri på at stjæle fra dine lommer.

 

Bonk                       2 EP

Med denne evne kan du slå folk på skulderen med en blød kølle, som er mindre end din underarm. Du skal sige ”bonk”, når du slår offeret. Ofret, som er blevet ’bonket’, skal falde lydløst omkuld, og er bevidstløs i 20 sekunder. Kan ikke bruges i kamp eller mod personer der har hjelm på.  

 

Nysgerrighed                 2 EP

Det tager halv så lang tid for dig at søge en krop.

 

Smed                      2 EP

Du kan ved hjælp af ressourcer forbedre og forstærke våben og rustninger. Kig på side 45 for at se smede regler.

 

Håndværk                          2 EP

Du kan købe denne evne 3 gange, hver gang du gør, kan du vælge en af de tre håndværk, du kan ikke vælge hver mulighed mere end en gang:

Miner:

Sten ressourcer

Smed:

Jern ressourcer

Urtesamler:

Urte ressourcer

 

I starten af hver spillegang får du en ressourcer svarende til de håndværk du har.

Førstehjælp                      2 EP

Med denne evne kan du bruge 1 minut på at binde et hvidt stofbånd omkring en person arm og helbrede dem 2 kp.

 

Pletskud                         2 EP

Du kan give +1 i skade med buer.

 

Ritualist                       2 EP

Du kan stå for at afholde ritualer, kig på reglerne for ritualer på side 52.

 

Alkymi 1                      2 EP

Du kan brygge svage eliksirer og gifte, kig på reglerne for alkymi på side 46

 

Alkymi 2                     3 EP

Du kan brygge mellem-stærke  eliksirer og gifte, kig på reglerne for alkymi på side 46 

 

Alkymi 3                      3 EP

Du kan brygge stærke  eliksirer og gifte, kig på reglerne for alkymi på side 46  

 

Toxin kriger                 2 EP

Du kan lave gifte som kan puttes på dine våben og bruges i kamp, kig på reglerne for alkymi på side 51

 

Giftimmunitet 1         2 EP

Du er immun til svage gifte og det tager dobbelt så mange genstande for dig at blive fuld eller bevidstløs gennem drukreglerne.

 

Giftimmunitet 2         3 EP

Du er immun til mellem-stærke gifte og kan ikke blive fuld eller bevidstløs gennem drukreglerne.

Allemandsevner

Klasse-evner

​Der er to underkategorier af Klasse-evner: Kampskoler og Magiskoler. 

Du kan højest have fem klasse-evner på én gang. Klasse-evner virker lidt anderledes end normale evner, når du køber dem får du to evner for hver evne man køber.. 

Der er fire forskellige kampskoler: Bersærker, Lejesværd, Slyngel og Vogter  

Der er fem forskellige Magiskoler: Døds-magi, Lys-magi, Natur-magi, Tanke-magi og Ændrings-magi

Bifrost logo.png

©2023 by Fantasiens orden. Skabt med Wix.com

bottom of page